تبلیغات
حکمت - 17 حدیث در مورد جهنم
جهان سر بسر حکمت و عبرت است.

1- پوست نازک و تحمل آتش
امام على علیه السلام: اِعلَموا اَنَّهُ لَیسَ لِهذَا الجِلدِ الرَّقیقِ صَبرٌ عَلَى النّارِ، فَارحَموا نُفوسَكُم فَإِنَّكُم قَد جَرَّبتُموها فى مَصائِبِ الدُّنیا. أَفَرَأَیتُم جَزَعَ أَحَدِ كُم مِنَ الشَّوكَةِ تُصیبُهُ وَالعَثرَةِ تُدمیهِ وَالرَّمضاءِ تُحرِقُهُ؟! فَكَیفَ إِذا كانَ بَینَ طابِقَینِ مِن نارٍ ضَجیعَ حَجَرٍ، وَقَرینَ شَیطانٍ؟

بدانید كه این پوست نازك تحمل آتش را ندارد، پس به خودتان رحم كنید، شما در مصیبت‏هاى دنیا آزمایش كرده‏اید كه وقتى خارى به بدن یكى از شما مى‏رود و یا به زمین مى‏خورد و خونى مى‏شود و یا شنهاى داغ پایش را مى‏سوزاند چگونه بیتابى مى‏كند؟! پس، چگونه خواهد بود اگر میان دو لایه از آتش قرار گیرد و هم بسترش سنگ و همدمش شیطان باشد؟!

(نهج البلاغه، خطبه‏183)

2- شدت آلودگی دوزخ
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:

لَو أَنَّ دَلوا صُبَّ مِن غِسلینٍ فى مَطلَعِ الشَّمسِ لَغَلَت مِنهُ جَماجِمُ مَن فى مَغرِبِها؛

اگر یك سطل از چرك و خون دوزخیان در شرق عالم ریخته شود بر اثر آن جمجمه كسانى كه در غرب عالمند به جوش مى‏آید.

(امالى طوسى، ج1، ص533، ح1162)

3- کم عذابترین جهنمی
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:

أَدنى اَهلِ النّارِ عَذابا یَنتَعِلُ بِنَعلَینِ مِن نارٍ یَغلى دِماغُهُ مِن حَرارَةِ نَعلَیهِ؛

كم عذاب‏ترین اهل جهنم دو كفش از آتش به پا دارد كه از حرارت آنها مغزش به جوش مى‏آید.

(كنزالعمال، ج14، ص527، ح39507)

4- وسایل رفتن به جهنم
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:

أَكثَرُ ما یُدخِلُ النّاسَ النّارَ الأَجوَفانِ: الفَمُ وَالفَرجُ؛

دو چیز میان تهى بیش از همه مردم را به جهنم مى‏برد: دهان و شرمگاه.

(كنزالعمال، ج16، ص103، ح44071)

5- اولین جهنمی
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:

أَوَّلُ مَن یَدخُلُ النّارَ أَمیرٌ مُتَسَلِّطٌ لَم یَعدِل، وَذو ثَروَةٍ مِنَ المالِ لَم یُعطِ المالَ حَقَّهُ وَفَقیرٌ فَخورٌ؛

اولین كسى كه به جهنم مى‏رود فرمانرواى قدرتمندى است كه به عدالت رفتار نمى‏كند و ثروتمندى كه حقوق مالى خود را نمى‏پردازد و نیازمند متكبر.

(عیون الاخبارالرضا، ج1، ص31، ح20)

6- دری از جهنم
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:

اِنَّ لِجَهَنَّمَ بابا لایَدخُلُها إِلاّ مَن شَفا غَیظَهُ بِمَعصیَةِ اللّه‏ِ تَعالى؛

جهنّم را درى است كه جز كسى كه با معصیت خداى تعالى خشم خود را فرونشاند، از آن وارد نمى‏شود.

(تنبیه الخواطر، ج1، ص121)

7- جهنم سرای ظالمان
قال الله تعالی:

فیما اوُحىَ إلى عیسى علیه‏السلام هىَ (یَعنِى النّارَ) دارُ الجَبّارینَ وَالعُثاةِ الظّالِمینَ وَكُلِّ فَظٍّ غَلیظٍ وَكُلِّ مُختالٍ فَخورٍ؛

به عیسى علیه‏السلام وحى شد كه جهنم سراى جباران و سركشان ظالم است و جایگاه هر تندخوى خشن و هر متكبر مغرورى.

(كافى، ج8، ص136، ح103)

8- یکتاپرست عذاب نمی شود
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:

وَالَّذى بَعَثَنى بِالحَقِّ بَشیرا لایُعَذِّبُ اللّه‏ُ بِالنّارِ مُوَحِّدا أَبَدا؛

سوگند به آن كس كه مرا نوید دهنده برانگیخت، خداوند هرگز یكتا پرست را در آتش عذاب ندهد.

(التوحید، ص29، ح31)

9- جایگاه بهشتی جهنمیان
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:

فى قَولِهِ تَعالى (یا حَسرَتَنا عَلى ما فَرَّطنا) اَلحَسرَةُ أَن یَرى أَهلُ النّارِ مَنازِلَهُم مِنَ الجَنَّةِ فِى الجَنَّةِ فَتِلكَ الحَسرَةُ؛

درباره آیه «دریغا كه كوتاهى كردیم» فرمود: دریغ از این روست كه جهنمیان جایگاه بهشتى خود را در بهشت مى‏بینند. این موجب حسرت مى‏شود.

(الدرالمنثور، ج3، ص9)

10- علت جاوید ماندن در جهنم
امام صادق علیه‏ السلام:

إِنَّما خُلِّدَ أَهلُ النّارِ فِى النّارِ لأَِنَّ نیّاتَهُم كانَت فِى الدُّنیا أَن لَو خُلِّدُوا فیها أَن یَعصُوا اللّه‏َ أَبَدا وَإِنَّما خُلِّدَ أَهلُ الجَنَّةِ فِى الجَنَّةِ لأَِنَّ نیّاتَهُم كانَت فِى الدُّنیا أَن لَو بَقُوا فیها أَن یُطیعُوا اللّه‏َ أَبَدا فَبِا النِّیّاتِ خُلِّدَ هؤُلاءِ وَهؤُلاءِ ثُمَّ تَلاقَو لَهُ تَعالى: (قُل كُلٌّ یَعمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ) قالَ: عَلى نیَّتِهِ؛

جهنمیان از این رو در آتش جاویدانند كه در دنیا نیّتشان این بود كه چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد خدا را نافرمانى كنند و بهشتیان نیز از این‏رو در بهشت جاویدانند كه در دنیا بر این نیت بودند كه اگر براى همیشه ماندگار باشند براى همیشه خدا را فرمان برند. پس، جاودانگى هر دو گروه به سبب نیتهایشان است. آن‏گاه حضرت این آیه را تلاوت كردند: «بگو هر كس طبق نیت خود عمل مى‏كند».

(كافى، ج2، ص85، ح5)

11- راه جهنم
امام على علیه السلام:

اَلحَقُّ طَریقُ الجَنَّةِ وَ الباطِلُ طَریقُ النّارِ وَ عَلى كُلِّ طَریقٍ داعٍ؛

حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده‏اى است.

(نهج السعادة، ج 3، ص 291)

12- جهنم در مرگ در راه باطل
امام على علیه السلام:

اَلا وَ مَن اَكَلَهُ الحَقُّ فَاِلَى الجَنَّةِ وَ مَن اَكَلَهُ الباطِلُ فَاِلَى النّارِ؛

بدانید كه هر كس در راه حق از دنیا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنیا برود، به جهنم مى‏رود.

(نهج البلاغه، نامه 17)

13- بدرفتاری در جهنم
امام كاظم علیه السلام:

اَلحَیاءُ مِنَ الیمانِ وَالیمانُ فِى الجَنَّةِ وَالبَذاءُ مِنَ الجَفاءِ وَالجَفاءُ فِى النّارِ؛

حیا از ایمان و ایمان در بهشت است و بدزبانى از بى‏مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهنم است.

(بحارالأنوار، ج78، ص309، ح1)

14- سبب نجات از جهنم
امام حسین علیه السلام:

اَلبُکاءُ مِن خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّارِ؛

گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است

(حیات امام حسین، ج 1، ص 183)

15- بهشتی جهنمی
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:

مَنْ قالَ: اِنّى خَیْرُ النّاسِ فَهُوَ مِنْ شَرِّ النّاسِ وَ مَنْ قالَ: اِنّى فِى الْجَنَّةِ فَهُوَ فِى النّارِ؛

هر كس بگوید: من از همه مردم بهترم، او بدترین مردم است و هر كس بگوید: من بهشتى هستم، او جهنمى است.

(النوادر للراوندى، ص 107)

16- همه بدیها در جهنم
امام صادق علیه‏ السلام:

اَلْخَیْرُ كُلُّهُ اَمامَكَ وَ اِنَّ الشَّرَّ كُلَّهُ اَمامَكَ وَ لَنْ تَرى الخَیْرَ وَ الشَّرَّ اِلاّ بَعْدَ الاْآخِرَةِ لاَنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ الْخَیْرَ كُلَّهُ فِى الْجَنَّةِ وَ الشَّرَّ كُلَّهُ فِى النّارِ؛

همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بینى، زیرا خداوند همه خوبى‏ها را در بهشت و همه بدى‏ها را در جهنم قرار داده است.

(تحف العقول، ص 306)

17- ترس از جهنم و هوا و هوس
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:

مَنِ اشْتاقَ اِلَى الْجَنَّةِ سارَعَ اِلَى الْخَیْراتِ وَ مَنْ اَشْفَقَ مِنَ النّارِ لَهى عَنِ الشَّهَواتِ؛

هر كس مشتاق بهشت است، به سوى نیكى‏ها مى‏شتابد و هر كس از جهنم بترسد، از هوا و هوس روى مى‏گرداند.

>(نورالثقلین، ج 3 ، ص 566، ح 166)