تبلیغات
حکمت - چگونه قلب دیگران را تسخیر کنم؟
جهان سر بسر حکمت و عبرت است.

چگونه قلب دیگران را تسخیر کنم؟

می خواهم قلوب دیگران را تسخیر کنم !!

زندگی اجتماعی و زیستن در كنار مردم، فی‌نفسه، هنری والاست؛ چرا كه اجتماع، متشكل از تعداد بی‌شماری انسان‌های مختلف با ویژ‌گی‌های روحی و شخصیتی متفاوت است و این كه انسانی نحوه‌ی برقراری

ارتباط مؤثر و صحیح با اجتماع را بداند و در این ارتباط همواره موفق باشد، به وافع باید او را ‹هنرمند› نامید.

هر كدام از ما، بارها و بارها در جامعه افرادی را دیده‌ایم كه هم‌واره از محبوبیت خاصی در میان مردم برخوردارند و می‌توانند به شایستگی هر چه تمام‌تر با دیگران ارتباط برقرار كنند. موفقیت‌ این افراد، علاوه

بر شایسته‌گی‌های فردی‌، محصول ارتباط خوب آنان با دیگران، جلب آن‌ها به سوی خود و به تبع آن، استفاده از تجارب، موقعیت‌ها و امكانات دیگران است.

هیچ انسانی، حتی نیرومندترین انسان‌ها، هرگز نخواهد توانست بی‌مدد و یاری دیگران به شكوفایی و كامیابی دست یابد: از این رو بدیهی‌ست كه همه‌ی ما برای موفق شدن به یاری دیگران نیازمندیم و برای

برخوردار شدن از این مدد و یاری باید بتوانیم به شایستگی از عهده‌ی برقراری یك ارتباط موفق و مؤثر برآییم و به بیانی عام‌تر، قلب‌های دیگران را از آن خود كنیم.

ارتباط اجتماعی، از ظرافت‌های خاص و پیچیده‌یی برخوردار است و انسان‌های موفق در این ارتباط، كسانی هستند كه این ظرافت‌ها را به دقت در نظر می‌گیرند. برای نفوذ در میان مردم، باید دارای ویژگی‌هایی

بود كه این ویژ‌گی‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی بزرگ ‹اعتبار› و ‹جذابیت› تقسیم كرد.

الف: اعتبار

برخورداری از برخی قابلیت‌ها و خصوصیات فردی و اجتماعی، موجب بالا رفتن اعتبار اجتماعی، می‌شود. این قابلیت‌ها عبارت‌اند از:

تخصص:

هنگامی كه فرد، در یك یا چند رشته، كارشناس و متخصصی ورزیده، خلاق و توان‌مند باشد، به راحتی مورد توجه قرار گرفته و انگشت تقاضای عده‌ی كثیری از افراد نیازمند، به سوی او نشانه می‌رود. هر چه

كمیت و كیفیت تخصص‌های فرد بالاتر باشد، به همان میزان، كم‌تر كسی هوس طرد كردن او را به ذهن خود راه می‌دهد.

مهم بودن:

هر چه فرد به لحاظ اجتماعی از جای‌گاه بالاتری برخوردار باشد، محبوبیت بیش‌تری خواهد داشت.

مرجع قدرت بودن:

مردم هم‌واره به سمت افرادی می‌روند كه مرجع قدرت هستند و در یك كلام می‌توانند مفید فایده واقع شوند. از جمله خصوصیات مراجع قدرت می‌توان به نفوذ، كارایی، لیاقت، قدرت‌ و توانایی‌ اشاره كرد. 

شهرت:

برخوردار بودن از شهرت نیك، از جمله خصوصیاتی‌ست كه در راه موفقیت باید همواره آن را مدنظر قرار داد. همه‌ی انسان‌ها از صمیم قلب مایلند با افراد مشهور آشنا شوند تا از طریق این آشنایی‌ها، در غرورو افتخار آنان سهمی داشته باشند و به اعتبار اجتماعی خود بی‌افزایند.

بی‌غرض صحبت كردن و آشنا بودن به ظرایف برقراری ارتباط با دیگران

دوری از تن‌آسایی:

در دنیای امروز كه دنیای علم، تكنولوژی و سرعت است، دیگر جایی برای تن‌آسایی نمی‌ماند. برای عقب نماندن از قافله‌ی دنیای امروز، باید بی‌وقفه دوید تا بتوان بر سر جای خویش باقی ماند! مدیریت زمان،

برنامه‌ریزی و تلاش در جهت ارتقاء مهارت‌ها و كارایی‌ها، لازمه‌ی زندگی امروز است. فراموش نكنید، كامیابی اكتسابی است. باید آینده‌نگر بود و از دانش، تجربه‌اندوزی و بالابردن مهارت‌ها، لحظه‌یی دست

نكشید.

فرافكنی خیالی:

به معنای آن است كه فرد همواره به عنوان یك ناظر بی‌طرف، اعمال خود را ارزیابی كند، توانایی‌های خود را بسنجد و مورد قضاوت قرار دهد. او باید خود، شرایط و توانایی‌های خود را از دریچه‌ی چشم یك ناظر

بیرونی ببیند و برای رسیدن به موفقیت در برقراری ارتباط با دیگران، در برابر كردار، گفتار و اندیشه‌ی خود مسئول و سخت‌گیر باشد.


ب: جذابیت: با استفاده از عنصر جذابیت، می‌توان قلوب دیگران را تسخیر كرد. این امر، همیشه در ناخودآگاه افراد صورت می‌گیرد و اتفاقی كه در ناخودآگاه رخ دهد، هم‌واره مهمتر، مؤثرتر و پایدارتر خواهد

بود. جذابیت، به دو دسته‌ی ‌ظاهری و ‌باطنی تقسیم می‌شود:

جذابیت‌های ظاهری:


عبارتند از زیبایی ظاهر، زیبایی در سخنان، جذابیت و ظرافت در حركات و سكنات و توانایی برقراری ارتباط با استفاده از راه‌های غیركلامی، كه برقراری ارتباط از طریق چشم‌، مهمترین شیوه‌ی برقراری ارتباط

غیركلامی و زبان بدن محسوب می‌گردد.

برخوردار بودن از جذابیت‌های ظاهری در برقراری ارتباط موفقیت‌آمیز با دیگران، مؤلفه‌یی بسیار مهم و تعیین‌كننده است؛ چرا كه، در نخستین برخورد، هیچ كس از باطن، ذهن‌، هوش و توانایی‌های دیگری خبر

ندارد و در بدو امر، این ظاهر فرد است كه مورد توجه، داوری و حتی پیش‌داوری قرار می‌گیرد.

اگر كالای باارزشی در دست داشته باشیم كه به زیبایی بسته بندی نشده باشد، صرف‌نظر از قابلیت‌های ویژه‌ی ‌آن، هرگز فروش خوبی نخواهد داشت. اهمیت ندادن به آراستگی و زیبایی ظاهر، بدین معناست كه ما

برای سلیقه و نظر دیگران كوچكترین اهمیتی قایل نمی‌شویم و این بدترین پیامی است كه هر فرد می‌تواند در نخستین برخورد، به ناخودآگاه دیگران ارسال كند.

حسن سلیقه در انتخاب و پوشیدن لباس مناسب، استفاده از رنگ‌ها متناسب با زمان و مكان، گشاده‌رویی، بانشاط بودن و حفظ نظافت و بهداشت فردی، در كنار موارد یاد شده، از جمله گزینه‌هایی‌ هستند كه

رعایت آن‌ها در بالا رفتن جذابیت‌های ظاهری، نقش مؤثر و انكارناپذیری ایفا می‌كنند.



جذابیت‌های باطنی:

یا جذابیت درونی و برخوردار بودن از سیرت زیبا، عبارت است از زیبایی اندیشه، آراسته بودن به فضایل انسانی و اخلاقی، هوش‌مندی و ذكاوت، ابراز حسن نیت و نیز همكاری و هم‌اندیشی صادقانه و صمیمانه.

برخوردار بودن از جذابیت‌های باطنی، از جمله مؤلفه‌های مهم در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است: چرا كه، برای برقراری انس و الفت بیرونی باید ابتدا صمیمیت درونی خلق شود تا با خلق این صمیمیت،

بتوان بازتاب‌های بیرونی آن را شاهد بود.

برای رسیدن به جذابیت‌های باطنی، نخستین، كارآمدترین و مهم‌ترین اقدام، برقراری ارتباط مؤثر و مداوم با معنویات و خداوند بزرگ و مدد جستن از اوست كه او یگانه منشأ و منبع قدرت بی‌كران انسان است.

دیگر آن كه هیچ‌گاه از هیچ كمك معقولی به دیگران، سر باز نزنیم و یقین داشته باشیم كه این كمك و یاری، علاوه بر ایجاد انس و الفت و محبت، روزی به سوی ما بازخواهد گشت.

آخرین توصیه‌ی برای ایجاد و حفظ جذابیت باطنی آن است كه هم‌واره بكوشید درباره‌ی دیگران زیبا بی‌اندیشید، برای آن‌ها طلب خیر كنید و شعله‌ی عشق را در دل خود فروزان نگه‌دارید تا از گرمای دل‌پذیر و

مطبوع آن، انسان‌های دیگر نیز كه سخت نیازمند این موهبت الهی هستند، از آن نسیبی داشته باشند.هرگز فراموش نكنید! نیرومندترین انسان‌ها نیز هیچ‌گاه نخواهند توانست به تنهایی به اوج و شكوفایی دست یابند.